Pravidla RC rally a jejich vývoj

Technická pravidla rc rally, jejich vývoj a kostlivci ve skříni.

Rozhodl jsem se, že napíšu vlastní zkušenosti a zážitky spojené s vývojem ohledně této části pravidel. Tento článek není směřovaný vůči jednotlivým pořadatelům a organizátorům závodů a pokud se snad v tomto článku někdo pozná, nechť si to nebere osobně. ;) Hlavní myšlenkou tohoto mého počinu je zamyšlení se nad jednotlivými konstrukčními body, jejich významu a vlivu na charakter soutěže.

Jako každá jiná činnost, tak i zde je potřeba určitých pravidel. Tyto pravidla specifikují zaměření toho či onoho šampionátu, aby vystihoval jeho stěžejní záměr. Sám jsem kdysi technická pravidla sepsal, ale jejich životnost nebyla dlouhá a byla rozšířena o všemožná omezení, která naštěstí dnes již zase pomalu vyprchala. Rc rally byla historicky koncipovaná jako kopie skutečné rally a to v měřítku 1:10 s elektrickým pohonem. Rád bych upozornil, že měřítko 1:10 je pouze orientační údaj a nefunguje to stejně jako měřítko u map. Obsahem takovýchto pravidel bývají následující položky, karoserie, šasi, motor, baterie, stabilizační systémy, osvětlení, rozměr pneumatik. V následující části ke každé položce napíšu pár slov a pokud budu mít nějakou zajímavou příhodu, tak se o ni podělím.

Stabilizační systémy:
Začnu oproti pravidlům trochu v netradičním pořadí a to určitou novinkou a tou jsou stabilizační systémy. V součastné době existují externí nebo interní systémy (zařízení je součástí přijímače). Sám jsem auto vybavené tímto zařízením neřídil, tak mohu jen tlumočit zkušenosti jiných. Provoz s takovýmto systémem vyžaduje i jiný způsob řízení, jelikož řidič udává teoretický požadovaný směr a zařízení se snaží o jeho dosažení. Zapomeňte na reflexy typu kontra o to se stará řídící systém. Potom jízda s takovým párovým řidičem nemusí být vždy příjemná. Něco jiného bude využití takovéhoto systému na okruzích, kde se auto pohybuje poměrně daleko od místa řízení a určité změny v požadovaném směru (najetí na nerovnost) dorovná systém rychleji než to stačíte postřehnout. Jedná se o tak zvaný jednoosý systém. U integrovaných systému nelze ani jednoduše detekovat zda je systém aktivní či nikoli. Bude otázkou času, kdy se tato technologie rozšíří i do přijímačů levnějších RC souprav. Myslím si, že touto tématikou se budeme zaobírat v nějakém budoucím časovém horizontu, kdy nastane situace masové implantace této vymoženosti.

Motor a baterie
Zde by stačilo asi napsat jen EP. Z hlediska řiditelnosti lze říci , že potřebný výkon vztažen k váze vozu se pohybuje od 130 – 200W. Jak se tohoto výkonu dosáhne, je asi celkem jedno. Když bude výkon menší, bude to pomalé, když bude výkon větší, tak se to stane neřiditelným. Historicky si vzpomínám na situaci, kdy jsme věděli, že se pojede celkem rychlá trať s možností dobré řiditelnosti z určitých míst. Někteří, co měli slabší motory, přidali ke své šestičlánkové baterii jeden článek, aby z motoru dostaly vyšší výkon než deklarovaný při 7,2V. Tento počin potom vedl k striktnímu omezení na šestičkánkové baterie. A jak se už říká, v jednoduchosti je krása, vyměnili se motory s výkonem cca 105W za motory s výkonem 190W , vlk se nažral a koza zůstala celá.

Osvětlení
Zde je určitá autentičnost na místě, doby, kdy se jezdilo s přilepenýma baterkami na střeše je už dávno minulostí. Dnešní vysoce svítivé led diody poskytují dostatek světla i z poměrně malého reflektoru.

A teď se dostáváme k tomu nejzajímavějšímu a tím jsou karoserie, šasi a kola. Začnu koly, jelikož po loňském ukončení výroby firmou ARP se toto téma hodně řešilo.

Kola
V současné době jsou kola v některých pravidlech omezena v některých ne. Vzpomínám si na dobu, kdy došlo k výraznému omezení rozměru kol (do té doby byl definován maximální průměr disku), stalo se to v době, kdy se objevily první ARPčka a to typ sedan (původně agoni) a to v šíři 30mm. Problém byl, že tyto disky neměly offset, tudíž šly používat pouze na šasi staré koncepce s rameny vně disku. Jakmile odpovědná osoba zjistila, že na jeho šasi to nelze namontovat, zákaz se záhy dostavil. V dnešní době je možnost pořídit širší disk už offsetový, tak s montáží není problém, výběr gum je ale dost limitní. Zde se otvírá možnost pro modeláře, kteří se nebojí přepracovat nějaké pneumatiky k obrazu svému, podobný postup lze zvolit i pro klasické rozměry disků (šíře 24 – 26mm). Tak a zde vzniká otázka, má širší guma výhodu nebo nevýhodu, běžný laik, si řekne, že výhodu, ale to je hodně sporné. Pokud osadíme širší kola na zadní nápravu, tak získáme lepší akcelerační trakci i boční grip se zlepší (na zadní nápravě). První problém přijde ve chvíli, kdy přijdou na řadu zatáčky. Tam kde nás hůře sedící zadní náprava pustila, teď drží a auto je neotáčivé. Výhoda se změnila na nevýhodu a to dost podstatnou. Osazení širokých kol na celé auto přináší také nemalá úskalí. Ve většině případů dojde vzhledem k umístění předních tlumičů ke kolizi disku a tlumiče. To se dá řešit jenom zmenšením rejdů nebo změnou umístění tlumiče. Co se týká jízdních vlastností, tak vzhledem ke skutečnosti, že většina šasi disponuje zaklopením rejdového čepu cca 13°+/- 3°, tak při nájezdu do zatáček se chytá grip pouze hranou kola. Ani zde se širší guma neprojeví, její doba přijde až ve střední části zatáčky a na výjezdu, kdy už je šasi narolované (naklopené). Pokud tedy někdo chce používat širší kola, tak krom technických pravidel musí uzpůsobit nastavení šasi tak, aby bylo schopno využít onoho potenciálu a přitom na něm netratit. A k čemu teda jsou široká kola dobrá? Protože jezdíme hlavně pro zábavu až potom pro body :D, tak někteří si rádi pohrají s zevnějškem svého auta. Některým autům prostě široká kola sluší a na úzkých vypadají spíš jako tramvaj. Je to věc vkusu a umu. Ne nadarmo se říká, že kola dělají auto.

Karoserie
Jak již sám název šampionátů napovídá, jedná se o RC rally, tudíž karoserie by měly tomuto požadavku nějak odpovídat. Nejsnadnější způsobem je doložení, že dané auto se nějaké soutěže účastnilo nebo účastní. Charakter šampionátu potom specifikuje možné následné dělení a to jak podle data uvedení předlohy do soutěží nebo podle typu pohonu. Karoserie se vyrábí pro naše měřítko od šíře 185mm až 210mm. Některá pravidla šíři karoserie neřeší v některých je omezení na 200mm.

Šasi
To nejlepší na konec. Kdysi se do pravidel vloudila poznámka, že se nesmí jednat o offroad podvozek. Jak k tomu došlo? Úplně jednoduše. Na šotolině se vždy bojovalo se světlostí, tudíž aby náhodou někdo nechtěl přechytračit ostatní a použít šasi s pevnými nápravami (ty si zachovávají stejnou světlost i při propružení) tak došlo k začlenění této nešťastné formulace do pravidel. Těžko někomu vysvětlovat, že auto na pevných nápravách nebude dosahovat takových jízdních vlastností jako šasi s nezávislým zavěšením. V dnešní době se používají šasi, která vychází buď z onrodových profi podvozků, hobby podvozků, která jsou onroad nebo offroad podle osazené karoserie nebo co výrobce uvede na obalu. Dále se dá nalézt pár individuálních staveb, tu více, tu méně povedených. A jako u velkých aut i zde probíhají úpravy podvozků tak, aby korespondovaly s novými provozními podmínkami. Od úpravy ramen, přes výměny tlumičů až po výměny celých plat. Dá se říci, že koncepčně vznikají úplně odlišná šasi, kterým byl pouze předchozí podvozek jakýmsi dárcem potřebných dílů. Většinou je šíře šasi a to včetně pneumatik omezena na šíři 200mm. Toto omezení pochází z doby, kdy byly nejširší karoserie též 200mm.

Závěr
Každá pravidla a každý šampionát může poskytnout nějakou technickou výjimku. Ve většině případů jde o to, aby se ostatní účastníci tímto necítili znevýhodněni. Nedivím se potom pořadatelům, že se jim nechce vysvětlovat, že udělená výjimka není až tak výhodná jak se stěžovateli může zdát.

Zkusím uvést nějaké příklady:
-Širší karoserie je buď bez vlivu nebo přináší spíš nevýhody než nějakou výhodu a to ať už se jedná o průjezdy myšími uličkami, úzkými mosty nebo rychlými šikanami.
- Širší šasi, které kopíruje širší karoserii získá sice lepší stranovou stabilitu, zato se potýká s nevýhodami, které jsou uvedeny o bod výše a celkově ztrácí na reaktivnosti.
- Vliv širokých kol jsem popsal v bodě o kolech.
- Vizuální poměr nadrozměrných karoserií a jejich vnímání. Osobně se mi více zamlouvá auto, které má byť širší karoserii a to i včetně rozchodu kol, kde jsou kola pěkně usazená v podbězích, než auto splňující předpisy se 190mm karoserií s koly čučícími z karoserie. Lemy jsou potom vystříhaný, aby se to tam vešlo při propružení a z dálky to potom připomíná nedorostlý monster truck.

Martin Vorlíček

1992 přečtení | 17. 04. 2016

LIVE Výsledky



Novinky

Registrace 2024 - 21-12-2023

Zveřejněn kalendář závodů pro rok 2024 a spuštěny registrace. Rozdělení do věkových kategorii bude upraveno podle počtu registrovaných jezdců.

Kalendář závodů 2024 - 15-12-2023

V záložce kalendář naleznete termíny závodů pro rok 2024

Kategorie - 23-03-2023

Věkové kategorie nově upraveny tak, aby počty jezdců v kategoriích byly odpovídající.

Registrovaný jezdec

Jméno: Heslo:

Registrace do šampionátu - Zapomenuté heslo

Celkem 975008
Duben 2820
Dnes 191
Online 1

Optimalizováno pro IE7+, Mozilla Firefox, Opera Browser, Google Chrome | (c) Adam Brentner | powered by phpRS | administrace